Ingen uppesittarkväll

På både facebook och instagram så bombar det upp bilder och texter om den givna uppesittarkvällen med bingolotto som är just nu. Men eftersom jag är så fantastiskt ambitiös, så har jag jobbat ikväll istället. Har väl egentligen inget med ambition att göra, utan pengar. Men vi kan ju låtsas att jag är överambitiös. Tanken var egentligen att vi skulle åkt till Js föräldrar och äldre syskon redan under dagen idag, men eftersom det dök upp en fyrbent sak som gör att jag inte kan åka hur som helst, så åker vi imorgon istället. Därför valde jag att jobba ikväll e f t e r s o m jag trodde att resterande familjemedlemmar skulle ha åkt innan mig. Men vi åker i samlad trupp.     
Tänk hur traditioner håller i sig egentligen. Hur man åker som en tätting mellan släktingar på julen för att träffa alla. Varför kan inte alla bara ha ett enda stort familjefirande? Så enkelt det vore. Eller att man kunde klona sig ett par kopior extra. När vi var små så vill jag minnas att våra julaftonar såg ganska lika ut i många år. Vi fick alltid julklappar på morgonen i vår julstrumpa som hängde på dörren. Vi åt frukost tillsammans för att göra oss iordning och åka till första anhalten. Min mormor och (låtsas)morfar. Från förmiddag till innan klockan fyra. För klockan fyra var vi för det mesta redan på plats hos min farmor & farfar och då åt vi innan med. För efter kalle anka så sprang vi i modell yngre upp till övervåningen och spejade efter tomten som kom då. När vi fått syn på honom så rusade alla ner till allrummet där han alltid kom in genom altandörren. Jag minns det som igår. Hur alla vi barn skrattade när tomten sa vårt namn, eller när han ville ha en kram eller när kära tomten sa andra roliga och tokiga saker. 
 
Precis så vill jag att mina barn ska ha det. En jul som ses som magisk. För julen ÄR magisk. Varje kväll den 23 december kunde jag inte sova, för jag ville vara vaken tills tomten kom med paketen. Stackars tomten fick vänta länge ibland innan han kunde fylla på julestrumpan. Det är lite tråkigt med allt åkande som blir och någon gång när vi väl fått tummen ur och köpt ett stort hus, så får vi bjuda hem folket till oss mellan varven med.
 
Men nu ska jag inte babbla mer om det. Däremot så tänkte jag skriva så här. I förra inlägget nämnde jag en tänkt förändring i hur upplägget för inläggen skulle se ut. Och jag tänker greja om lite kategorier, om det går utan att förlora inläggen där i och sen ha tre dagar i veckan som är ägnade åt en specifik sak. Skulle jag skriva mer än så däremellan, så kommer det förmodligen bli vardagsbabbel. Som detta. Men det måste få plats det med. Just nu tänkte jag ha en dag för livet med hästen, barnen/saker kring barnen och en dag för lite tankar, åsikter eller ja, saker som härjar i mitt huvud. Förhoppningsvis efter juldagarna är det ordning. Tills dess får ni ha överseende. Vi kommer vara lite upptagna med att umgås med våra älskade familjer, så det sociala på nätet får vänta. 
Ha en underbar jul alla fina! Imorgon ska vi iväg och ha en riktigt barnslig jul med alla små kusiner till våra killar. Ni får hålla tillgodo med en tomtebild från förra året. Årets bilder vart lite sämre.. God jul :)